#4 Útvonal – Kerékpártúra a Tengerszemhez és a Rákóczi fához

Sárospatak – Megyer-hegy – Károlyfalva – Puszta-délő – Ciróka-nyereg – Király-hegy – Sárospatak

TÉRKÉP

adatok

Útvonal hossza: 20,95 km
Emelkedés: 424 m
Lejtés: 424 m
Becsült időtartam átlagos kondícióval: 1óra 20 perc (plusz a Tengerszemnél töltött idő :))

Utak minősége, jellege:
Aszfalt: 25%
Erdészeti út: 25%
Terep: 50%

Nehézsége: Átlagos kondícióval teljesíthető
Szükséges bringa és felszerelés: MTB, sisak, stabil fék és váltó, folyadék, energiapótlásra némi ennivaló.

az útvonal leírása

Sárospatak központjából az Iskolakert, majd a vasút állomás felé tekersz. A vasúti átjárót követően jobbra fordulva, Sátoraljaújhely felé haladva éred el az EuroVelo 11 kerékpárutat, amelyről 200 m után letérsz balra, keresztezve a 37-es számú főutat. Itt található Sárospatak egy kedvelt pihenőhelye, a Bot-kő. Egyenesen továbbhaladva érsz el a Megyer-hegy lábához, ahol tábla jelzi a Tengerszem irányát. Ha túl vagy az első hosszú kaptatón, a szerpentin aljáig, fordítsd vissza a tekinteted Sárospatak felé. Innen a szerpentint követve elérkezel az erdő széléhez, ahol a tájékoztató táblánál tarts jobbra. Itt már kicsit keményebb, meredekebb a terep, de hamarosan fent leszel a Tengerszemnél, ahol pihenhetsz kicsit, és ez a látvány mindent megér… Ha megcsodáltad a Tengerszem szikláit és vizét, akkor keresd meg a piros + és piros T jelzést, és told fel a bringát a gyalogúton. Ahol ez a két jelzés szétválik, válaszd a jobb oldali piros + jelet, ami hamarosan sima Piros jelzésben folytatódik. Ezen gurulsz le Károlyfalva irányába. A lejtő veszélyesebb, mint amilyennek látszik, így az elején döntsd el, hogy legurulsz-e vagy sem, mert menetközben leszállással nem érdemes próbálkozni, talán egy szakasz van, ahol ez lehetséges. Ne feled: súlypont a nyereg mögé, első fék csak érzéssel. Ha leértél, akkor tarts jobbra, ahol egy sorompót látsz, amit ki kell kerülnöd. Hamarosan egy ipszilon (Y) elágazáshoz jutsz (jobbra tartva Károlyfalvára érnél), balra tartva egy nehezebb, vízmosásos terep vár rád. Balra kanyarodva a piros jelzésen mész végig, ami kezdetben erőt próbáló, vízmosásos, de néhány száz méter után már jól tekerhető. A tetőre érve a piros jelzés jobbra kanyarodik, de nagyon gazos, így ha picit tovább mész egyenesen, majd jobbra fordulsz, akkor párhuzamosan haladsz a piros jelzéssel. Folyamatosan jobbra tartva újra rámész a piros jelzésre, és így kikerülted a dzsungeles részt. A piros jelzésen tovább haladva érkezel meg a Pusztadél-kő-höz, ami a Piros jelzés és a Kéktúra kereszteződése. Jobbra kanyarodva a Kéktúra vonalán 200 méter után meg tudod nézni a Rákóczi fát! Visszatérve a Pusztadél-kőhöz a Kéktúra vonalán folytatod az utad (a piros jelzésen való érkezésedhez képest balra) – tulajdonképp itt indulsz el „visszafelé”. Könnyen előfordulhat, hogy ez a szakasz erősen nyomvályús, ezért mindenképp óvatosan tekerj! 5-600 méter után a kék jelzés elkanyarodik jobbra Makkoshotyka felé, de ezt nem is fogod látni, annyira be van nőve a jelzés. Csak menj tovább egyenesen! Végig az utat követve érsz el a Ciróka-nyereghez (mondják Ciróka-nyaknak is), ami a Megyer-hegy és a Király-hegy közötti rét. Itt találsz egy kis pihenőhelyet is. Ha a bal oldalon megkeresed a sima piros és a piros T jelzést, azon visszamászhatsz a Tengerszemre, ha van kedved. Tovább haladva a sorompó előtt jobbra megtalálod a piros T jelzést, amelyen feltekersz a Király-hegyre. Ha felértél a legmagasabb pontra, utána rövid gurulás következik, majd belefutsz egy erdészeti útba. Ahol a Piros T jelzés ketté ágazik, ott (balra tartva a régi kőbányába jutnál, ami csak gyalogosan járható, ezért) jobbra tartva, a Piros T jelzést követve legurulsz a hegyről. Elég meredek, technikás lejtő, ha kevésbé gyakorlott vagy, akkor legyél itt különösen nagyon óvatos! A gurulás után egy szélesebb földútra érsz, ahol balra fordulva éred el a Sárospatakot és Makkoshotykát összekötő aszfalt utat, ahol ismét balra fordulva vissza tudsz tekerni Sárospatakra.