ÚTVONAL 01. – Kerékpáros kirándulás a Gerendás rétre

Erdészeti út: 50%
Terep: 25%

Nehézsége: Átlagos kondícióval teljesíthető
Szükséges bringa és felszerelés: MTB, sisak, stabil fék és váltó, folyadék, energiapótlásra némi ennivaló.

Sárospatak központjából kiérve jelzett kerékpárúton tudsz haladni a körforgalomig. A körforgalmat Makkoshotyka felé hagyod el, aszfaltozott közúton. Makkoshotyka végén jó minőségű erdészeti úton tekerhetsz tovább, árnyas-erdős területen, a Hotyka patak fölött. Az erdészeti emlékműnél megpihenhetsz, tűzgyújtási lehetőség is adott. A Nagy-Mély völgyben, majd a Vaskapu-völgyben visz tovább az út, a lassú emelkedés folytatódik, majd kicsit meredekebbé válik. A kanyargós utakon eléd táruló panoráma kárpótol minden fáradtságért! A kék négyzet jelzést keresztezi az erdészeti út, amin továbbra is haladsz, és megérkezel a túra legmagasabb pontjára: 515 m-en vagy! A Kéktúra útvonalát követed ezután, és már meg is érkeztél az Eszkála erdészházhoz. Itt található Kéktúra pecsét, és kis sétával a Fekete Péter-forrás is elérhető, ahol újratöltheted a kulacsod. Az út már lefelé vezet, terepen, egyre gyorsabban gurulsz le a Gerendás-rétre, ahol esőbeállót is találsz. Ha megpihentél, akkor az érkezési irányod és a zöld jelzés közötti úton indulsz visszafelé. Ismét erdőben, kanyargós, kisebb emelkedőkkel tűzdelt lejtőn haladsz. A magasles után balra fordulva, egy szűkebb úton átvágva éred el újra a Kéktúra vonalát. A hangulatos, szép környezetben gurulsz ki a Zsidó rétre, ahol megint több út találkozik, Te haladj tovább a Kéktúra jelzésén. Innen már csak lefelé visz az út, de légy óvatos, olykor meredek lesz! A Kéktúra és a kék négyzet jelzés találkozásánál újabb pihenő helyet találsz, az erdő közepén információs tábla is segít a tájékozódásban. Válaszd a jobb oldali utat, indulj tovább a kék négyzet jelzésen az erdészeti úton, gurulj le egészen Hercegkútig! Hercegkút közepén kövesd a „Sárospatak” táblát, így rátalálsz ugyanarra az útra, amin befelé jöttél. Aszalton haladva érsz vissza Sárospatakra.

Környékbeli látnivalók, érdekességek

• Makkoshotyka után, az erdészeti útról balra letérve számos forráshoz eljuthatsz, ha vállalod a kicsit meredekebb kitérőket.
  • A Gerendás-réten számos alternatív útvonal közül választhatsz, például a zöld sávjelzésen le tudsz menni Újhutára.
  • Hercegkúton a Kőporosi és a Gombos-hegyi pincesor a Világörökség része (hercegkut.hu)